Πρόσκληση για πραγματοποίηση συνέντευξης σχετικά με τις σύγχρονες επαγγελματικές δεξιότητες για επαγγέλματα που παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυναμική και προοπτικές (Διαχρονικά αναπτυσσόμενα), στο πλαίσιο του Μηχανισμού Διάγνωσης Αναγκών της Αγοράς Εργασίας (lmd.eiead.gr) του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού.
Από το Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΙΕΑΔ www.eiead.gr) λάβαμε την παρακάτω ενημέρωση και την παραθέτουμε για ενημέρωση των μελών του Επιμελητηρίου Λασιθίου.
Το Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού ( ΕΙΕΑΔ) ως επιστημονικά υπεύθυνος φορέας για την ανάπτυξη και λειτουργία του Μηχανισμού Διάγνωσης Αναγκών της Αγοράς Εργασίας (ΔΑΑΕ) (https://lmd.eiead.gr/), και υπό την εποπτεία του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και τη συμμετοχή των Κοινωνικών Εταίρων, συγκεντρώνει, επεξεργάζεται και οπτικοποιεί στατιστικά δεδομένα και αναλύσεις για την εξέλιξη των επαγγελμάτων και των κλάδων οικονομικής δραστηριότητας καθώς και για την προσφορά και ζήτηση δεξιοτήτων στην αγορά εργασίας, σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
Μία από τις δράσεις του μηχανισμού (ΔΑΑΕ) αποτελεί η διερεύνηση των σύγχρονων επαγγελματικών δεξιοτήτων στις 13 περιφέρειες της χώρας σύμφωνα με τις απόψεις των εργαζομένων. Η διερεύνηση αυτή αφορά συλλογή δεδομένων μέσω ποιοτικής έρευνας για τις ανάγκες της αγοράς εργασίας σε περιφερειακό επίπεδο για επαγγέλματα, στα οποία σημειώνονται σημαντικές αναδιαρθρώσεις και σε σημαντικούς κλάδους της οικονομίας. Ο στόχος είναι η καταγραφή των αναγκών των εργαζομένων σε κάθε Περιφέρεια της Χώρας σε επίπεδο επαγγελματικών δεξιοτήτων.
Στο πλαίσιο της παραπάνω έρευνας ο φορέας μας σκοπεύει να υλοποιήσει συνεντεύξεις και συναντήσεις ειδικών (Focus groups) σε όλη την Ελλάδα για τουλάχιστον 40 επαγγέλματα όπως:
Οδηγοί μέσων μεταφοράς και χειριστές κινητού εξοπλισμού
Τεχνίτες ανέγερσης και αποπεράτωσης κτιρίων και άλλων δομικών έργων
Τεχνίτες επεξεργασίας τροφίμων και ασκούντες συναφή επαγγέλματα
Χύτες μετάλλων, συγκολλητές, ελασματουργοί, τεχνίτες μεταλλικών δομικών κατασκευών, σιδηρουργοί και ασκούντες συναφή επαγγέλματα
Χειριστές μηχανών παραγωγής ειδών διατροφής, ποτών και καπνού
Μηχανικοί, εφαρμοστές και συντηρητές μηχανών και ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού
Τεχνίτες επεξεργασίας ξύλου, επιπλοποιοί και ασκούντες συναφή επαγγέλματα
Τεχνίτες που εκτελούν εργασίες ακριβείας, χειροτέχνες, τυπογράφοι
Χειριστές μηχανών παραγωγής προϊόντων ξύλου και χαρτιού χειριστές
Χειριστές μηχανών παραγωγής χημικών προϊόντων και προϊόντων:
Η έρευνα θα πραγματοποιηθεί μέσω τηλεφωνικών ή δια ζώσης (εφόσον καταστεί εφικτό) συνεντεύξεων ή και focus groups σε εργαζόμενους ή εκπροσώπους αυτών σε κάθε Περιφέρεια.
Στο πλαίσιο αυτό θα θέλαμε να μας υποδείξετε εργαζόμενους ή εκπροσώπους αυτών που δραστηριοποιούνται σε μια ή περισσότερες από τις παραπάνω κατηγορίες επαγγελμάτων, που θα ήταν δυνατόν να συμμετέχουν είτε σε μια συνέντευξη, είτε σε μια συνάντηση ειδικών με συμμετέχοντες και εκπροσώπους του κλάδου. Η καταγραφή των αναγκών σε επαγγελματικές ειδικότητες και δεξιότητες των εργαζομένων ανά επάγγελμα, θεωρούμε ότι αποτελούν ένα πολύ σημαντικό ζητούμενο για το Μηχανισμό Διάγνωσης για την υποστήριξη του αποτελεσματικότερου προσανατολισμού των πόρων σε προγράμματα που αφορούν στην αγορά εργασίας.
Η διάρκεια κάθε συνέντευξης υπολογίζεται στα 30 – 40 λεπτά σε χώρο (ηλεκτρονικά ή δια ζώσης) και χρόνο επιλογής του ερωτώμενου.
Υπεύθυνη επικοινωνίας και διενέργειας των συνεντεύξεων είναι η επιστημονική συνεργάτης του Μηχανισμού κα Βαγγέλη Αντουέλα-Έλλη τηλ.: 6936066210.
Ατζέντα συνένετευξης για τις σύγχρονες επαγγελματικές δεξιότητες στις 13 περιφέρειες της χώρας σύμφωνα με τις απόψεις των εργαζομένων, στο πλαίσιο του Μηχανισμού Διάγνωσης Αναγκών της Αγοράς Εργασίας (lmd.eiead.gr) του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού
Ακολουθεί η ατζέντα των θεμάτων που θα τεθούν προς συζήτηση κατά τη διάρκεια της συνάντησης.
ΜΕΡΟΣ Α’
1. Ποιες (τεχνικές ή προσωπικές) δεξιότητες του επαγγέλματος αυτού πιστεύετε ότι λείπουν από εσάς προσωπικά (ή τους περισσότερους επαγγελματίες);
2. Πώς θα αξιολογούσατε την επάρκειά σας ως προς τις τεχνικές δεξιότητες του επαγγέλματος (σε κλίματα 0-10);
3. Πώς θα αξιολογούσατε την επάρκειά σας ως προς τις τεχνικές δεξιότητες του επαγγέλματος σε σχέση με τις απαιτήσεις της επιχείρησης που εργάζεστε (σε κλίματα 0-10);
4. Νέες απαιτήσεις σε δεξιότητες (οριζόντιες και τεχνικές) λόγω τεχνολογικών εξελίξεων
ΜΕΡΟΣ Β’
1. Εκτιμάτε ότι (αριθμητικά και ποιοτικά) η κρισιμότητα του επαγγέλματος αυτού για μια επιχείρηση (σε σχέση με τα υπόλοιπα επαγγέλματα της επιχείρησης) τείνει να… Αυξάνεται, Μένει σταθερή, Μειώνεται;
2. Ποιες αλλαγές έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στο επάγγελμα αυτό (κυρίως νέα καθήκοντα, νέες δεξιότητες, δευτερευόντως νέοι όροι εργασίας όπως ωράρια, μερική, μισθοί);
3. Ποιες αλλαγές προβλέπετε ότι θα γίνουν στο άμεσο μέλλον σε σχέση με το επάγγελμα αυτό (κυρίως νέα καθήκοντα, νέες δεξιότητες, δευτερευόντως νέοι όροι εργασίας όπως ωράρια, μερική, μισθοί);
4. Ποια η σχέση του επαγγέλματος αυτού με τις τεχνολογικές αλλαγές (επηρεάζεται; Πώς; Αντικατάσταση θέσεων εργασίας από ρομπότ-τεχνολογία);
ΜΕΡΟΣ Γ’
1. Από που μάθατε τις τεχνικές δεξιότητες του επαγγέλματος αυτού (σχολή, πρακτική άσκηση, σεμινάρια, εμπειρία);
2. Πώς αξιολογείτε την κατάρτιση που λάβατε για το επάγγελμα αυτό; Συμμετοχη των εργαζομενων σε εκπαιδευτικα προγραμματα και ανάγκες εκπαίδευσης
3. Ανάγκες πιστοποίησης
4. Πώς θα μπορούσε να βελτιωθεί η κατάρτιση των εργαζομένων του επαγγέλματος αυτού στο μέλλον:
• κατάρτιση εντός της επιχείρησης
• κατάρτιση εκτός επιχείρησης
• δημιουργία/βελτίωση εξειδικευμένων σχολών