Οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων με μεγάλη χρονική καθυστέρηση, καθώς και τα μεγαλύτερα σε ύψος ποσά, τίθενται σε προτεραιότητα προκειμένου να επιστραφούν στους δικαιούχους. Αυτό προβλέπει εγκύκλιος του διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) Γιώργου Πιτσιλή, με την οποία ζητείται από τις εφορίες η κατηγοριοποίηση των υποθέσεων με βάση δύο κριτήρια: τη «χρονολογική ωρίμανση» και το ύψος των επιστραφέντων ποσών.
Επισημαίνεται, δε, ότι «προτεραιότητα αποτελεί η εξόφληση των μεγαλύτερων σε ύψος επιστροφών και μεγαλύτερης χρονολογικής ωρίμανσης, ώστε να καταστεί δυνατή η ελαχιστοποίηση του συνολικού χρόνου αποπληρωμής των επιστροφών».
Σύμφωνα με την εγκύκλιο, ως ημερομηνία αφετηρίας για τον υπολογισμό της χρονολογικής ωρίμανσης των επιστροφών λογίζεται, για μεν τα ποσά επιστροφής φόρων η ημερομηνία αιτήματος επιστροφής του δικαιούχου, για δε τα ποσά επιστροφής λοιπών εσόδων η ημερομηνία έκδοσης του ΑΦΕΚ.
Για να διεξαχθεί η αρχική κατάταξη με βάση το ύψος του ποσού, τα προς επιστροφή ποσά ταξινομούνται σε φθίνουσα σειρά και ακολούθως διαιρείται το πλήθος τους δια 3, ώστε να προκύψουν τρεις βαθμίδες, ως εξής:
Α. Ύψος επιστρεπτέου ποσού (Κριτήριο Α’)
-Βαθμίδα 1: τα μεγάλα ποσά
-Βαθμίδα 2: τα μεσαία ποσά
-Βαθμίδα 3: τα μικρά ποσά.
Στη συνέχεια, οι επιστροφές κατατάσσονται σε βαθμίδες με βάση την χρονολογική ωρίμανσή τους, ως εξής:
B. «Ηλικία» αιτήματος (Κριτήριο Β’)
-Βαθμίδα 1: ‘Ανω των 180 ημερών
-Βαθμίδα 2: Μεταξύ 91- 180 ημερών
-Βαθμίδα 3: Μεταξύ 60- 90 ημερών
-Βαθμίδα 4: Κάτω των 60 ημερών
Απόλυτη προτεραιότητα, με βάση τα δύο κριτήρια, έχουν τα αιτήματα «ηλικίας» άνω των 180 ημερών και τα οποία αφορούν σε μεγάλα ποσά, ενώ τελευταία στη λίστα είναι τα αιτήματα επιστροφών κάτω των 60 ημερών, μικρού ύψους ποσών. Οι εφορίες θα επικαιροποιούν τους καταλόγους των εκκρεμών επιστροφών φόρων, με βάση τις οδηγίες του κ. Πιτσιλή, δύο φορές τον μήνα.
Τροπολογία για τα φαινόμενα άσκησης σωματικής βίας σε βάρος ελεγκτών της ΑΑΔΕ Δέσμη μέτρων για την αποτροπή και την αντιμετώπιση φαινομένων άσκησης σωματικής βίας σε βάρος ελεγκτών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), εισάγει τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών, η οποία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο με τις φορολογικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας.
Με την τροπολογία αυστηροποιείται το πλαίσιο των διοικητικών κυρώσεων σε περίπτωση που εμποδίζεται η διενέργεια φορολογικού ελέγχου από υπαλλήλους της ΑΑΔΕ με χρησιμοποίηση βίας ή απειλής κατά οργάνων της Αρχής. Προβλέπεται, ειδικότερα, η επιβολή ειδικού προστίμου από 10.000 έως 50.000 ευρώ στον υπαίτιο των σχετικών παραβατικών πράξεων.
Με την ίδια τροπολογία, αναλαμβάνει η ΑΑΔΕ, αναδρομικά από την 1η Ιουλίου 2020, στην περίπτωση που υπάλληλοί της υποστούν σωματική κάκωση ή βλάβη υγείας λόγω επίθεσης σε βάρος τους κατά τη διάρκεια και εξαιτίας της εκτέλεσης των υπηρεσιακών τους καθηκόντων, την κάλυψη των πάσης φύσεως δαπανών νοσηλείας και αποθεραπείας κατά το ποσό που δεν καλύπτεται από κύριο ή ιδιωτικό φορέα ασφάλισης. Επίσης, την κάλυψη των μηνιαίων αποδοχών μέχρι να συμπληρωθεί η απαιτούμενη, για να θεμελιωθεί το δικαίωμα της αναρρωτικής άδειας, πραγματική δημόσια υπηρεσία των έξι μηνών, εφόσον αυτή δεν έχει συμπληρωθεί.
Στην αιτιολογική έκθεση της εν λόγω τροπολογίας γίνεται επίκληση των πρόσφατων περιστατικών άσκησης σωματικής βίας σε βάρος ελεγκτών της ΑΑΔΕ κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, με αποτέλεσμα την πρόκληση σωματικής βίας αλλά και ο επικείμενος κίνδυνος για τη ζωή τους.
Με άλλες διατάξεις διευρύνονται οι περιπτώσεις, κατά τις οποίες η φορολογική διοίκηση δύναται να αναστέλλει τη χρήση ΑΦΜ ή να προβαίνει σε απενεργοποίηση αυτού και περιλαμβάνονται σε αυτές η παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση κατά οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών και η εγγραφή στο φορολογικό μητρώο περισσότερες φορές. Επίσης, αυστηροποιούνται τα διοικητικά πρόστιμα που επιβάλλονται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, σε περίπτωση μη τήρησης λογιστικών αρχείων και μη διαφύλαξης Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) και φορολογικών μνημών και αρχείων που δημιουργούν οι ΦΗΜ, καθώς και παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία των ΦΗΜ, καθώς και έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης από ΦΗΜ, ο οποίος δεν λειτουργεί με εγκεκριμένες προδιαγραφές.