Υπόμνημα α)
Διαμαρτυρία Επιμελητηρίου Λασιθίου για άδικη αντιμετώπιση επιχειρήσεων από μη διαβίβαση Ζ (10/10/2024)
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Μετά από επιτόπιους φορολογικούς ελέγχους που πραγματοποίησαν αρμόδια ελεγκτικά κλιμάκια σε επιχειρήσεις (κυρίως καταστημάτων εστίασης) της περιφερειακής μας ενότητας,παρατηρήθηκε το φαινόμενο της σφράγισης ορισμένων καταστημάτων για κάποιες μέρες, καθώς και η επιβολή προστίμων για την παράβαση της μη διαβίβαση Ζ από τις ταμειακές μηχανές αυτών των καταστημάτων.
Επιχειρώντας σε μικρές και κλειστές κοινωνίες, όπως αυτές του νομού Λασιθίου και γνωρίζοντας τους τοπικούς επιχειρηματίες, έχουμε διαπιστώσει ότι πολλές φορές το μετρό με το κλείσιμο των επιχειρήσεων για τη μη διαβίβαση Ζ,αφορά επιχειρήσεις που είναι καθόλα τυπικές στην λειτουργία τους. Η μη διαβίβαση Ζ από τους φορολογικούς μηχανισμούς μπορεί να σχετίζεται με υπερβολικό φόρτο εργασιών, με την αυξημένη “εποχικότητα” με πολλές ώρες λειτουργίας μια επιχείρησης ή ακόμα και με μια ασθένεια του ιδιοκτήτη της επιχείρησης.
Χρησιμοποιώντας πάντα τα εγκεκριμένα μέσα που το ίδιο το κράτος συνιστά, όπως φορολογικούς ταμειακούς μηχανισμούς και παρόχους ίντερνετ και ενώ οι επιχειρήσεις φροντίζουν να εκδίδονται όλες
οι αποδείξεις,για λόγους πέραν της δικής τους βούλησης, μπορεί να μην διαβιβαστούν κάποια ημερήσια δελτία Ζ, λόγω τεχνικού προβλήματος, που πιθανότατα δεν το αντιλήφθηκε εγκαίρως ο ιδιοκτήτης ή ο υπάλληλος της επιχείρησης.
Θεωρούμε ότι για μια τέτοια παράλειψη εκ μέρους της επιχείρησης, είναι άδικη η διαπόμπευσή της (τοποθετώντας κορδέλες και τεράστιες ταμπέλες περί φορολογικών παραβάσεων σε αυτές), καθώς και η επιβολή προστίμου σε αυτήν από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα, γιατί στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν υπάρχει δόλος, ή το φαινόμενο της μη έκδοσης απόδειξης που αποτελεί σοβαρή φορολογική παράβαση.
Σας προτείνουμε, να υπάρξει από μέρους των υπηρεσιών σας, ένας μηχανισμός, ο οποίος να αποστέλλει ένα αυτοματοποιημένο μήνυμα περί μη λήψης Ζ από την ΑΑΔΕ στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της επιχείρησης,έτσι ώστε να δίνεται το περιθώριο τουλάχιστον 2 ή 3 ημερών στον επιχειρηματία να διορθώσει το συγκεκριμένο πρόβλημα που κατά πάσα βεβαιότητα δεν οφείλεται σε αυτόν.
Ο Πρόεδρος
Υπόμνημα β)
Αδυναμία προσκόμισης στοιχείων από τις επιχειρήσεις σύμφωνα με τις απαιτήσεις της ΑΑΔΕ
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Τον τελευταίο καιρό σε επιχειρήσεις, γίνονται έλεγχοι με βάση τον Ν. 5104/2024, που απαιτούν την υποβολή εντός 10 ημερών αρχείων excel με την αντιστοίχιση εισπράξεων μέσω POS και αποδείξεων λιανικής πώλησης για τις χρήσεις 2019, 2021, 2022, 2023 και 2024. Ωστόσο, οι επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία, που δεν έχουν υποχρέωση αναλυτικής τήρησης αρχείων, αδυνατούν να ανταποκριθούν, καθώς μέχρι το 2023 οι αποδείξεις εκδίδονταν χωρίς προσδιορισμό τρόπου πληρωμής.
Ειδικά για τον κλάδο της εστίασης, οι αποδείξεις εκδίδονταν με κάθε παράδοση παραγγελίας και η πληρωμή γινόταν αργότερα, γεγονός που καθιστά ουσιαστικά αδύνατη την αντιστοίχιση των αποδείξεων με τις πληρωμές μέσω POS. Ακόμα και αν υπήρχαν στοιχεία στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, δεν υπάρχει αντίστοιχο αρχείο που να τηρείται από τις επιχειρήσεις. Αλλά ακόμα και στην υποθετική περίπτωση που υπήρχαν τα στοιχεία αυτά, η διαδικασία αυτή θα απαιτούσε μεγάλο φόρτο εργασίας, κυρίως από τα λογιστικά γραφεία, επιβαρύνοντας ιδιαίτερα τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.
Δυστυχώς εάν η ΑΑΔΕ επιμείνει στις απαιτήσεις αυτές, οι επιχειρήσεις δεν θα μπορέσουν να συμμορφωθούν, οδηγώντας τις σε εξοντωτικά και αυθαίρετα πρόστιμα.
Η απαίτηση αυτή από την ΑΑΔΕ πρέπει να ανακληθεί άμεσα, καθώς είναι αδύνατον να ικανοποιηθεί και η ευθύνη συλλογής των δεδομένων θα έπρεπε να ανήκει στη φορολογική αρχή που ήδη διαθέτει τα απαραίτητα στοιχεία για να κάνει τους σχετικούς ελέγχους.
Ο Πρόεδρος